Kaart niet beschikbaar

Datum/Tijd
Date(s) - 01/02/2025
20:00

Categorieën Geen Categorieën


Inkom: 25 €   
Allerlaatste voorstelling van “opening night”,  door De StandaardDe Morgen en Knack Focus tot één van de tien beste voorstellingen van 2023 verkozen!

‘Opening Night’ is de eerste grote voorstelling van DE HOE, geschreven door alle schrijvers en gespeeld door alle spelers, over drie generaties heen.
DE HOE is een fusie – of liever een gezamenlijke vervelling – van het voormalige Compagnie de KOE en Hof van Eede, twee verwante toonaangevende collectieven.
‘Opening Night’ is elke avond opnieuw een op losse schroeven gezette première. In de wanhopige opvulling van de leemte die ontstaat wanneer een acteur zijn woorden verliest, ondernemen zeven spelers samen een koortsachtige, tragikomische zoektocht naar hoe ze zo waarachtig mogelijk kunnen zijn.
Met Natalie Broods, Peter Van den Eede, Ans Van den Eede, Greg Timmermans,  Wannes Gyselinck, Willem de Wolf, Carine van Bruggen en Mitch Van Landeghem.

Hoe wil je spreken? Intens toch? Je wilt toch intens spreken? Hoe wil je leven? Groots en meeslepend, toch? Ik heb het leven altijd intens gespeeld. Alles wat ik over liefde weet, weet ik door de liefde te spelen. En toen gebeurde het, in de overmoed, altijd de overmoed. Toen is het gebeurd, toen ben ik mijn tekst vergeten, toen wist ik plots niet meer wat te zeggen.
Geïnspireerd door het uitzonderlijke filmwerk van John Cassavetes en het acteerwerk van Gena Rowlands speelt DE HOE de overdaad, maar ook de liefde en de kwetsbaarheid. ‘Opening Night’ is een collectieve zoektocht naar een Nieuwe Emotionaliteit in een emotioneel verzadigde samenleving. Flirtend met sentimentaliteit spelen op leven en dood. Spontaan, en toch geregisseerd. Oprecht en tegelijk ook weer niet.

“Dit script is zo gelaagd en deze acteurs zijn zo beslagen dat zelfs de zoveelste deconstructie van hun toneelrealiteit als iets kwetsbaars binnenkomt. Of hilarisch, in het geval van Peter Van den Eede.” — De Standaard ★★★★
“Naast de briljant spelende acteurs staat er een geheim wapen op scène. Dat wapen is cameraman Shane Van Laer. Hij zit voortdurend met zijn camera zo dicht mogelijk op het spel. Dat levert geen storende, slordige, wazige shots op maar knappe filmbeelden die alle lagen van deze voorstelling haarfijn blootleggen.” — Knack ★★★★